Не бих умео да пишем, да није било оних које волим.

Не бих умео да пишем, да није било оних које волим.

понедељак, 31. март 2014.

Место на коме више нећу бити усамљен

     Још увијек, у кућној видеотеци, чувам снимљену емисију Dvougao ex libris у којој Срђан Гојковић, из Електричног оргазма, и наш савременик Давид Албахари воде једну исцрпну дебату. Морам да признам да нисам неки фан Електричног оргазма и да од њиховог стваралаштва цијеним само албуме попут Лишће прекрива Лисабон, Секс, дрога насиље и страх (за који сам постао емотивно везан само због Црног бомардера) и наравно Пакет аранжман који су момци, у сарадњи са загребачким Југотоном, одрадили 1981 године, а групе које се судјеловале су Идоли и Шарло акробата, и тај албум заиста представља врхунско остварење нашег рокенрола, ви који нисте обавезно послушајте, тамо ћете пронаћи безвремене хитове попут Маљчики, Она се буди, Крокодили долазе, Schwule uber Europa... Углавном, поента је јасна, нисам неки претјерани љубитељ њиховог музичког стваралаштва, посебно садашњег. А што се Давида Албахарија тиче, од њега сам прочитао само збирке приповједака Фрас у шупи и Породично време. Чему онда гледање, побогу, телевизије Б92? Једина ствар која ми је привукла пажњу је чињеница да тема, о којој су Гиле и Албахари дебатовали, носи име "Има ли књижевности у рок музици?", од тог тренутка нисам ни могао да скинем поглед са емисије. Посебно ми је пажњу привукла блага критика Лелејске горе од стране Давида Албахарија, чак се може рећи да је његово помињање Лалића у тој емисији било пуко исмијавање, што је мени било заиста чудно, с обзиром на то да се о истом том Лалићу, само због чињенице да је из нашег краја и да је похађао гимназију у коју и ја сасвим случајно идем, код нас увијек говорило са посебним поштовањем. Такви су људи, оно што је њихово, од злата је. Дошао је тренутак да и ја тих шест стотина страница ставим у руке и да почнем да читам Лелејску гору, да провјерим да ли је Давид Албахари у емисији Ex libris заиста био у праву. И знате шта? Не слажем се са њим.
    Ау, ала се овај увод одужио, само ми је требала једна тема која би била повод да кренем писаније о књижевности и испоставило се да сам већ срочио четвртину текста, екс либрис, па оргазам, једна ствар је водила другој... Тако вам је то са рокенролом, не? Углавном, да прво разјасним једну ствар, сигруно сте, захваљујући ијекавици, већ после прве реченице извалили ко је аутор данашњег текста, чему онда наслов на екавици? Реченица која ми је послужила као наслов данашњег текста је у ствари стих из пјесме Фабричка грешка панк рок групе Сикс пек, тако да, како би управо Милан Радојевић и рекао, нисам хтио прљавом руком да дирам у аутентичност њихове поезије.
   Шта за тебе, добри мој читаоче, заиста представља књига? Дјело, добро дјело, за мене представља наду да негдје испод жубора стварности и изнад шума времена тече отмена музика космоса. Скуп свих нечијих маштања и сањарена утиснут у безвремено море мудрости папира, сачувано од зуба времена, далеко од брига, океан знања међу корицама. То није само досадан плес гласова, фразеологизама и симбола, то је нешто много више. Због тога и овакав наслов, књига је за мене мјесто на којем никад нећу бити усамљен, и које нико, никад, неће моћи да ми одузме.
     Тешко да могу да одредим себе и да се дефинишем по питању жанра или књижевног правца који ми је највише прирастао срцу, да је тема сликарство пуцао бих као из топа-ИНПРЕСИОНИЗАМ! А тек да је музика у питању... Књижевност је нешто друго, потребан је дужи временски период да човјек књижевно сазри и да одреди себе по том питању. У првом средње ми је професорица поставила питање о реализму, (а ја велики и истакнути књижевни критичар који је са својих петнаест година попио сву памет свијета) тада сам рекао:
-Не волим кад неко скреће пажњу на проблематику која мучи и прогања људе, не волим кад неко ставља акценат на стварност и пише о стварима онаквим каквим заиста јесу. Ако неко недељу дана преживљава са десет евра, зашто би отворио књигу и читао о томе, зар она не треба да му пружи бијег од брига и мука, више романтизам...
Али тада сам био наиван и млад, сад сам, надам се, само млад. Ето шта се деси када дјетету ставите Харија Потера у руке. Не може се довијека читати Луис Керол или Џејмс Бари. Сада ми је, парадоксално, реализам један од омиљенијих књижевних праваца. Поред реализма, заиста волим и егзистенцијализам, како сам на гомилу читао све, Странца, Кафкин Замак, Мучнину Жан Пол Сартра, али сам временом схватио да се не може толико једносмјерно посматрати живот. Млади смо, не треба да калкулишемо. Нећу да са својих шеснаест или седамнаест година живот посматрам као Антоан Рокатан из Мучнине. Превише је мучно и тешко. Била је ту и епска фантастика, све од Толкина, поново на гомилу, Силмарилион, Хобит, Господари прстенова... И искрен да будем, и тамо заиста има дивних ствари, посебно у Силмарилиону. Е да, што се фантастике као жанра тиче (и читања за разоноду наравно) не могу да не препоручим сјајног, више него сјајног, Терија Прачета и његов серијал књига о Диск свијету. Кунем вам се, крените од Боје магије и од Свјетлости чудесног и одатле нема стајања, ко се укрца на воз, неће силазити. Ликови, радња и свијет ће вас задивити. Ту је и Аутостоперски водич кроз галаксију Дагласа Адамса, ал' ајде да вас не смарам са фантастиком. Писац, више есејиста него писац, који је засигурно један од најбитнијих чинилаца одрастања је непоновљиви Џорџ Орвел, ако дјетету хоћете да отворите очи, или да му конкретно објасните какав је свијет и како функционише прави поредак ствари, само му ставите Животињску фарму или 1984 у руке, нема потребе да трошите ријечи.Књиге као што су Злочин и казна, Ана Карењина, Браћа Карамазови, Мајстор и Маргарита, Тихи Дон... За то је задужена школа, клинци данас од књиге бјеже као ђаво од крста, а тек кад виде оних осам стотина страница, неки сиви или кафени повез или име неког Руса, недаомудобрибог страаашног Достојевог, Шолохова или Булгакова, ни муке Христосове страшне нису. Читао сам скоро једну своју дефиницију са вукајлије о руским романописцима коју написах прије неколико година, нисам повјеровао својим ријечима, грч у стомаку од смијања. Сигруно сам био љут јер сам морао за тих неколико дана да читам Толстоја умјесто да напољу радим нешто, не сумњам, много паметније од тога. Углавном, једно је сигурно. Књига као књига је једна од најбитнијих ствари на свијету, мислим да бих могао да поднесем неколико дана без хране и воде, али без романа и поезије, тешко.
   Тешко ми пада чињеница да се ово писаније одужило и да већ треба да буде крај, ово је једна од тема о којима се може писати данима, а ја погледом прелећем преко ријечи које сам написао и не могу да вјерујем које писце нисам поменуо. Тако да ћемо се сигурно и враћати на ову тему. До следећег читања вам поклањам један диван цитат једног великог човјека:

 "Књиге не дирамо и не читамо. Понекад, из очајања узмемо неку књигу, и када се изненада суочимо са њеном лепотом и памећу-то нас дотуче! Боље да је нисмо ни узимали. Не бисмо ни знали колико је празно и пусто живјети без књига!"
                                                                                     -Душко Радовић

                                

Elzeard Bouffier

3 коментара:

  1. Кад сам пронашао Др.Веалтхи-а, очајнички сам требао вратити свог бившег љубавника. Оставио ме због друге жене. То се догодило тако брзо и уопште нисам имао речи у тој ситуацији. Бацио ме је после 3 године без објашњења. Ступила сам у контакт са Др.Веалтхи и рекао ми је шта треба да урадим пре него што ми помогне, а ја сам урадио оно што ми је рекао, након што сам пружио оно што је желео, бацио је љубавну чаролију да нам помогне да се поново окупимо. Убрзо након што је извршио чаролију, мој дечко је поново почео да ми шаље поруке и осећао се ужасно због онога што ме управо прошао. Рекао је да сам му ја најважнија особа у животу и то сада зна. Уселили смо се заједно и он је за мене био отворенији него раније и почео је проводити више времена са мном него раније. Откад ми је Др.Веалтхи помогао, мој партнер ми је врло стабилан, веран и ближи ми него раније. Топло препоручујем Др.Веалтхи свима којима је потребна помоћ. Е-пошта: wealthylovespell@gmail.com. Позовите га или га додајте на ВхатсАпп путем: +2348105150446 Др.Веалтхи БЛОГ СТРАНИЦЕ: https://wealthylovespell.blogspot.com

    ОдговориИзбриши
  2. Желим да захвалим др ВХИТЕ-у за обнављање мог брака његовим бајањем чаролија након 1 године раздвајања са супругом, уз помоћ великог бацача урока Др
    БЕЛО моја супруга се враћа кући и сада смо срећно заједно заувек, још једном захваљујући др. БЕЛОМ Такође лечи све врсте болести и као нпр.
    1 ЉУБАВНИ ПРАВОПИС
    2 ОСВОЈИТЕ НАЗАД
    3 ПЛОД МАЈКЕ
    4 ПРОМОЦИОНА ПРАВОПИС
    5 ПРАВОПИС ЗА ЗАШТИТУ
    6 ПОСЛОВНА ПРАВОТА
    7 ДОБРА ПРАВЉА ЗА ПОСАО
    8 ХИВ АИДС
    Правопис лутрије и правопис судског предмета Обратите му се за помоћ путем:
    ВХАТСАПП:
    +17168691327.
    Е-адреса: wightmagicmaster@gmail.com

    ОдговориИзбриши
  3. Раскинула сам са мужем пре три године. Међу нама није било комуникације. Породице и пријатељи су ме саветовали да се опустим и заборавим на брак и да наставим са својим животом. Нисам хтела да се удам за неког другог јер дубоко у себи и даље волим свог мужа. Толико сам патио од бола и конфузије Тако да сам једног дана прочитао онлајн препоруку о томе како је др. Вава поново спојио распаднути брак са својим духовним моћима. Наставио сам да читам толико сведочења о томе како је помогао да се оконча бракоразводни случај и рехабилитују људи бивши вољени и моја вера се обновила. Ја аутоматски контактирам његов мејл drwava3@gmail.com одмах неколико минута касније он ми је одговорио и дао упутства шта да радим, након што сам обезбедио материјале потребне за ритуале три дана након церемоније, чаролија ми је променила живот око мог муж који није разговарао са мном. звао ме у сред ноћи плачући и извињавајући се да је то дело демона, па се још увек чудим овом чуду па му опраштам. Сад ми је брак уравнотежен. Церемонија Др.Ваве је прошла одлично и мој брак је јачи него раније и ништа нас више не може раздвојити. Посетио сам толико сајтова да сам тражио помоћ. Било је безнадежно све док се нисам повезао са Др. Вавом, правим човеком који ми је помогао да обновим мој разорени брак. Ако имате сличан проблем у браку, желите да вас муж или жена поново воле. , Имате некога кога волите и желите да вас он воли заузврат или имате изазов у животу Др.Вава спелл шаблон је решење и одговор на ваш проблем, ВхатсАпп/Вибер +66992602953 такође можете гледати толико његовог сведочења хттпс://ввв.дрваваофспиритуалловеспеллс.цом/ не дозволите да вам неко одузме супружника?

    ОдговориИзбриши